01. Camera instellingen
02. Licht en fotografie
03. Compositie
04. Casestudy`s
BLOG
illustraties © Csilla Csoke

TIPS VOOR (PROFESSIONEEL) FOTOGRAFEREN MET JE SMARTPHONE

Een camera op je smartphone wordt steeds beter. De camera komt steeds dichter in de buurt bij een gewone fotocamera. Door een paar handige instellingen in combinatie met goede apps kan je met je smartphone al foto's schieten die er erg professioneel uitzien. Mobiele provider Simyo heeft een aantal goede tips hieronder voor je uitgewerkt.

...............................................................................................................................................
WAT IS EEN GOEDE SMARTPHONECAMERA?

Waar voldoet een goede smartphonecamera aan? Er zijn verschillende eigenschappen die wat zeggen over de kwaliteit waar naar gekeken kan worden. De sensor van een camera van de telefoon is een belangrijk onderdeel. Foto's zijn opgebouwd uit pixels, hoe groter de camerasensor hoe meer pixels er gemaakt kunnen worden.
De hoeveelheid megapixels alleen is niet het belangrijkste voor een goede smartphonecamera, de lens zorgt ervoor of een foto wel of niet scherp is. En megapixel is gelijk aan een miljoen pixels. Een matige lens in combinatie met veel megapixels levert vaak matige foto's op. Andersom geldt hetzelfde. Het is dus belangrijk om een smartphonecamera te hebben met een goede sensor en een sterke lens.

Volgens de website van Tweakers is de Galaxy Note 4 van Samsung op dit moment de beste smartphonecamera, de reden hiervoor is de 16-megapixelcamera en beeldstabilisatie. Dit in combinatie met een gevoelige sensor, scherpe lens en een goede camerasoftware, zorgt ervoor dat dit de beste smartphonecamera is.

...............................................................................................................................................
MAAK FOTO'S ALS EEN PROF

Foto's met een smartphonecamera kunnen er op twee manieren heel professioneel uitzien. Je kunt vooraf de instellingen van de camera aanpassen en daarna met de juiste apps bewerken. Het resultaat is dat het een prachtige foto kan worden. Op de volgende blog zie je voorbeelden van foto's zien die met een iPhone zijn genomen en bewerkt.

...............................................................................................................................................
VOORAF DE SMARTPHONECAMERA INSTELLEN

Een heleboel smartphone's hebben in de camera-app een menu waar je de instellingen kunt aanpassen. Bij een iPhone is dit een stuk lastiger en kan je op dit moment alleen een foto achteraf bewerken. Telefoons van Android hebben uitgebreidere camera-apps waarbij je vooraf veel instellingen kunt aanpassen. De instellingen die je kunt aanpassen gaan vaak over de belichting van een foto, zoals de ISO-waarde, belichtingswaarde en HDR.
Vrijwel alle smartphones hebben een flitser die je aan en uit kan zetten. In het donker maak je vaak betere foto's met een flitser, maar let op deze kan soms de foto overbelichten. Het is dan slim om de flitser uit te zetten en de HDR te gebruiken, dit staat voor 'High Dynamic Range'. Hiermee worden zowel zeer donkere delen als zeer heldere delen in een foto goed weergegeven.
Ook kun je de ISO-waarde aanpassen, hiermee bepaal je de lichtgevoeligheid van een smartphonecamera. Hoeveel licht je smartphonecamera bijvoorbeeld binnenlaat.

...............................................................................................................................................
APPS VOOR FOTOGRAFIE

Je kunt naast instellingen voor de smartphone ook apps downloaden waarmee je een foto kunt bewerken. Er zijn vele apps waarvan wij er twee uitlichten: Instagram en VSCOcam.

Instagram is d app waarmee je foto's kunt bewerken. In instagram kan je met bepaalde filters een mooi effect meegeven aan een filter. Zo heb je de mogelijkheid om de warmte, verzadiging, helderheid en het contrast van een foto te veranderen. De app is beschikbaar in zowel Android als iPhone.

Bij een VSCOcam app kun je achteraf heel erg veel filters over een foto heen leggen bijvoorbeeld de helderheid en contrast. Tevens heeft de app een extra handigheidje, je kan zelf het overzicht tijdens het na bewerken n als je klaar bent. De app is beschikbaar voor Android en voor iPhone.

...............................................................................................................................................
AANSCHAF TELEFOON MET GOEDE CAMERA PRIJZIG

Een telefoon met een goede camera aanschaffen is best prijzig. Heb je al een goede telefoon met een juiste camera neem dan snel een sim only abonnement om kosten te besparen op je abonnement.

terug