FOTOGRAFIE TIPS & TRUCS
illustraties © Csilla Csoke
02


...............................................................................................................................................
LICHT EN FOTOGRAFIE - PRINCIPES

Een goed gekozen onderwerp en een mooie compositie is nog lang niet voldoende voor "de perfecte foto". Heb je wel eens bij het feit stilgestaan, dat je taak als fotograaf is om de diverse licht- en weersomstandigheden te herkennen en daarop kunnen inspelen?

Zonder licht is geen fotografie maar het "schrijven met licht", zoals fotografie ook genoemd is, zit erg ingewikkeld in elkaar. Voor je als (beginnende) vakantie-, hobby- en/of gelegenheidsfotograaf zou dit een onverteerbare maaltijd kunnen worden. Naast het uitleg van de achterliggende techniek worden diverse tipjes gegeven over zonlicht, bewolkt weer, avondopname en nog veel meer, ook voor de beginnende fotografen.

...............................................................................................................................................
DE JUISTE BELICHTING

Het doel is een foto die lijkt op wat het oog oorspronkelijk zag. Alle tonen moeten aanwezig zijn, van schaduw tot hooglicht. De hooglichten zijn helder, maar tonen nog steeds wat textuur en de schaduwen zijn donker, maar licht genoeg om details te onderscheiden.

Alle lichtmeters van digitale camera`s zijn gekalibreerd om een juiste belichting te geven als ze in aanraking komen met onderwerpen en taferelen die ruwweg 18% van het licht reflecteren. Waarom is de belichting zo ingesteld? De meeste onderwerpen van foto`s zijn mensen of gewone landschappen. Blanke huidtinten en de groene, bruine en blauwe kleuren van het landschap reflecteren meestal 18% van het licht - in zwart-wit beelden is dit middengrijs. Dus stel je voor hoe middengrijs eruitziet en houd dat beeld vast.

Meestal zorgt het automatische belichtingsysteem in de camera voor een prima resultaat, maar om de belichting elke keer precies zo te krijgen zoals je wilt, zal je vooraf al moeten bepalen hoe je wilt dat de foto eruit gaan zien. De reden is, dat je camera alle taferelen zal belichten zoals hij dit bij het gemiddelde zou doen. Wat dit werkelijk inhoudt is dat scŔnes die heel lichte tonen bevatten, zoals een sneeuwlandschap, onderbelicht worden. Aan de andere kant zullen taferelen die donkere tonen bevatten, zoals donkere voorwerpen, overbelicht worden. Verder kan er tussen het onderwerp en de achtergrond een groot contrast bestaan. Het contrastbereik van digitale camera`s is daarbij vele malen kleiner dan dat van het menselijke oog. Deze moet je accepteren en daarop anticiperen.

Het is dus uiterst nuttig om uit te testen hoe jouw camera op verschillende situaties van belichting reageert. Je zult merken dat hij sommige situaties beter aanpakt dan de andere of dat slechts een kleine aanpassing is nodig om perfecte foto`s te maken.

De meeste digitale camera`s hebben een heel arsenaal van mogelijkheden waarmee je de automatische belichting kan be´nvloeden of zelfs de belichting helemaal handmatig kan instellen. Belangrijk is, dat je met de ene techniek niet hetzelfde kan bereiken als met de andere. Hoe dan ook, je zou voldoende aandacht moeten besteden de technieken die hieronder zijn opgesomd terug